اپل iOS 14 را معرفی کرد؛ تحولی در سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون به سبک اپل

به جرأت می‌توان گفت که گل سر سبد مراسم امسال توسعه‌دهنده‌گان اپل پوشاندن لباسی تازه بر تن گوشی‌های آیفون است. نسخه جدید iOS قرار است تا از هر راهی به سرعت کاربری سیستم‌عامل افزوده و بستری باشد برای کاربردهایی که تا به امروز کمتر به آنها توجه شده است.

اپل امسال مراسم معرفی سیستم عامل آیفون جدید خود را شروع کرد و نسخه جدید iOS 14 معرفی شد. پس با این اوصاف باید شایعاتی که در مورد نامگذاری آن با نامی متفاوت و برای مثال iPhone OS بود را فراموش کنیم.

ios-14-8.jpg

بعد از این مقدمه برویم سراغ معرفی بخش‌های معرفی شده این سیستم‌عامل

App Library
اپل برای اولین بار امکان اضافه کردن یک منوی لیست یا همان List View را به صفحه خانگی سیستم‌عامل آیفون اضافه کرده است. این لیست کاربر به صورت همزمان خواهد توانست همه برنامه‌های موجود در گوشی خود را مشاهده کند و در صورت نیاز با سرعتی بیشتر آنها را اجرا کند.

ios-14-2.jpg

هدف از این قابلیت آن است که کاربر بتواند بدون خارج شدن از محیط صفحه خانگی و با سرعت بالا، نرم‌افزار مد نظر خود را اجرا کند. البته شاید بگویید که پیش از این نیز قابلیت اضافه کردن نرم‌افزارها به محیط خانگی وجود داشت.

ios-14-3.jpg

در واقع اپل محدودیت‌های پیش را برداشته و اینکه می‌توان به صورت یک‌جا همه نرم‌افزارها را با هم در صفحه خانگی تماشا کرد بزرگترین مزیت این قابلیت است.

ویجت‌ها در صفحه خانگی یا Widget Gallery
این ویژگی در دنیای سیستم‌عامل موبایل به هیچ عنوان جدید نیست ولی اپل تصمیم گرفته بعد از مقاومت‌های بسیار، بالاخره آن را در گوشی‌های آیفون جای دهد.

ios-14-4.jpg

در این قابلیت کاربران خواهند توانست ویجت مورد نظر خود را که ابزار توسعه آن در اختیار طراحان و توسعه‌دهنده‌گان قرار خواهد گرفت در هر نقطه از صفحه نمایش جای دهند و مانند نرم‌افزارهای دیگر، آیکون آن را تغییر داده و یا جابجا کنند.

ios-widgets.jpg

CarKey
در این قابلیت همانطور که از نامش مشخص است کاربر باید بتواند با استفاده از گوشی آیفون خود و یا ساعت اپل واچ، قفل خودروی خود را باز کند.

ios-14-7.jpg

طبق اعلام شرکت اپل این قابلیت در سه عمل اصلی قفل کردن درب، باز کردن قفل درب و استارت‌زدن خودرو را شامل شده و همکاری با شرکت BMW صورت گرفته تا در ابتدای کار خودروهای اعلام شده این شرکت از این قابلیت پشتیبانی کنند.

مترجم داخلی در مرورگر سافاری
مترجم متن یکی از مهمترین قابلیت‌ها در مرور وب برای غیر انگلیسی‌زبانان است. البته نباید از این حقیقت بگذریم که تفاوتی نمی‌کند که شما با کدام زبان صحبت می‌کنید چرا که همیشه به یک مترجم همه فن حریف که در همه جای دستگاه‌تان حاضر باشد نیاز دارید.

بعد از سال‌ها که این قابلیت در محیط گوشی‌های اندرویدی قرار گرفته اپل نیز تصمیم به وارد کردن آن به گوشی‌های خود کرده و در فاز اول کار کاربران می‌توانند داخل مرورگر سافاری با نگه داشتن انگشت روی متن، گزینه ترجمه را انتخاب کنند تا متن به صورت خودکار به زبانی که از پیش انتخاب شده ترجمه شود.

Siri بهبود یافته
دستیار هوشمند اپل سال‌هاست در دل iOS جای گرفته است. برای سال جاری اپل سعی کرده کاربرد این دستیار را گسترش بیشتری داده و شمایل طراحی آن را نیز تغییر داده است. بنا بر اعلام شرکت 20 درصد هوشمندی این دستیار نیز افزایش یافته است.

ios-14-9.jpg

ترجمه آنلاین و غیر همزمان
حالا شما می‌توانید بیشترین حد از وظایف خود را بر دوش سیری بیندازید. جالب است بدانید که اپل اعلام کرده سیری در نسخه حاضر 20 برابر سریعتر از اولین نسخه خود شده است و حتی حالا می‌توانید به صورت خودکار پیام صوتی شما را دریافت کرده و برای کاربران دیگر ارسال کند. در عین حال سیری می‌تواند در ترجمه‌های همزمان نیز به کمک شما بیاید. این قابلیت با نرم‌افزار جدیدی به نام Translate ترکیب شده و می‌تواند 11 زبان را به صورت خودکار ترجمه همزمان کرده و برایتان متن ترجمه شده را بخواند.

گروه‌ها در نرم‌افزار iMessage
اپل در نرم‌افزار نسخه جدید پیام‌رسان خود قابلیت استفاده از گروه‌ها را فعال کرده است. با این قابلیت شما می‌توانید دقیقاً مانند یک پیام‌رسان تمام و کمال از iMessage استفاده کنید و حتی برای گروه‌هایتان دسته بندی نیز بگذارید.

در عین حال Memoji های این شرکت نیز حالا استایل‌های بیشتر و جذاب‌تری را در اختیار شما قرار خواهند داد و حتی می‌توانید برای هر اموجی، ماسک هم بگذارید.

در کنار موارد فوق اپل تلاش کرده تا بیشتر بخش‌های محیط نرم‌افزاری iOS 14 را بهبود بخشد. برای مثال نرم‌افزار Maps حالا قابلیت‌های بیشتری را در اختیار معلولان و افراد کم‌توان جسمی قرار خواهد داد و می‌تواند در نمای بهتری به صورت سه بعدی ساختمان‌ها را نمایش داده و دید بهتری از محلی که در آن قرار داریم یا می‌خواهیم به آن برویم به ما نشان دهد.

ios-14-6.jpg

در قابلیتی دیگر نقشه‌های اپل می‌توانند مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و یا مسیرهای ویژه‌ای که در آنها کاربران خودروهای الکتریکی به ایستگاه‌های شارژر دسترسی خواهند داشت را نشان دهد.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *