منتظر بهبود وضعیت اینترنت با افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات باشید

علی‌رغم همه مشکلات و مسائلی که پیش روی شبکه ملی اطلاعات وجود دارد شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است که با افتتاح فازهای این پروژه کاربران تغییرات ملموس فضای اینترنت به واسه آن را به چشم خواهند دید.

سجاد بنابی نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت طی مصاحبه‌ای با فارس اعلام کرد که افزایش ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات ، شبکه بین‌الملل و همچنین ترغیب کاربران به استفاده از ‌اینترنت ثابت، به‌ بهبود وضعیت شبکه در مقایسه با دو ماه گذشته منجر شده است:

مصرف اینترنت در ایام کرونا افزایش پیدا کرد و به‌دنبال آن، اینترنت با افت کیفیت روبه‌رو شد. چنانچه در حوزه موبایل، میانگین سرعت اینترنت از حدود ۱۱ مگابیت‌برثانیه به پنج مگابیت‌برثانیه در کرونا هم رسید و در حوزه اینترنت ثابت هم مواردی ازجمله حضور افراد در منازل و همچنین ارائه بسته‌های رایگان، به افزایش ترافیک و افت کیفیت منجر شد.

با استناد به آمار جهانی، رتبه اینترنت موبایل ایران را در ماه مارس سال ۲۰۲۰، به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور و رتبه اینترنت ثابت را به ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور رساند که در مقایسه با ماه ژانویه، حاکی از افت ۹ رتبه‌ای در اینترنت موبایل و سقوط ۳۱ پله‌ای در اینترنت ثابت بود و البته اعتراض کاربران اینترنتی هم بر این موضوع صحه گذاشت که کیفیت شبکه اینترنت با کاهش مواجه شده است.

بنابی ادامه داد: طبق آخرین آمار منتشرشده در ماه می سال جاری میلادی، سرعت اینترنت موبایل به رتبه ۶۷ رسیده که حاکی از صعود ۳ رتبه‌ای نسبت به ماه ژانویه و صعودی ۱۲ رتبه‌ای نسبت به ماه مارس است. در حوزه اینترنت ثابت، نیز رتبه ایران به ۱۲۹ رسیده که اگرچه نسبت به ژانویه ۲۰۲۰، سقوطی ۷ پله‌ای را تجربه کرده اما در مقایسه با ماه مارس، با ۲۴ رتبه صعود مواجه شده است.

nni2.jpg

نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: حجم مصرف داده از بهمن ۹۸ تا فروردین ۹۹ نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشت که سهم عمده  این رشد متعلق به ترافیک و محتوای داخلی بود. این عدد اکنون نسبت به فروردین با ۲۰ درصد کاهش مواجه شده که البته خیلی هم کم نشده و همچنان از بهمن‌ماه بیشتر است. اما در همین مدت چند اتفاق اساسی افتاد که در بهبود وضعیت لایه دسترسی نقش داشت.

وی اضافه کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات را حدود ۱.۴ ترابیت‌برثانیه، معادل ۱۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه و ظرفیت شبکه بین‌الملل کشور را حدود ۵۰ درصد افزایش داد، در لایه دسترسی هم ظرفیت اپراتورهای ثابت یعنی مخابرات و FCP‌ها حدود ۲۰۰ درصد رشد یافت. این افزایش ظرفیت باعث شد ما سعی کنیم رشد مصرف شبکه موبایل را تا حد زیادی کاهش داده و کاربران را به سمت استفاده از شبکه ثابت از جملهADSL، VDSL، FTTH و شبکه ثابت وایرلس TD-LTE ترغیب کنیم.

بنابی با اشاره به محدودیت فرکانسی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرکانس اپراتورها تا حد زیادی اشباع‌شده بود، مخصوصاً فرکانس‌های پایین که برای کیفیت مکالمه و پوشش لازم است و نه انتقال داده، تلاش کردیم فضایی ایجاد کنیم که با ورود تکنولوژی VDSL توسط مخابرات و FCP‌های دیگر، مصرف کاربران را به سمت اینترنت ثابت ببریم.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *