چگونه دستگاه‌های الکترونیکی پیرامون خود را ضدعفونی کنیم؟

کروناویروس و یا بیماری که به سبب آن ایجاد می‌شود دوباره این حقیقت را در زندگی ما پر رنگ کرد که چرا دنیای اطراف ما می‌تواند مأمن چه تهدیدهایی باشد. همه ما به صورت روزانه با انبوهی از ابزارها روبرو می‌شویم که لزوم پاک بودن آنها در این روزها بیشتر احساس می‌شود. از همین رو در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که ابزارهای الکترونیکی پیرامون خود را چطور می‌توانیم ضدعفونی کنیم.

گوشی‌های هوشمند، رایانه رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و بسیاری از ابزارهای دیگری که روزانه، ساعتی و یا طی هر دقیقه با آنها کار می‌کنیم ابزارهایی هستند که در صورت آلوده بودن، می‌توانند برای ما خطرآفرین باشند. اما برای در امان ماندن از خطرات ناشی از آلودگی این ابزارها چه روش‌هایی بهترین است؟

گوشی هوشمند
شاید ابزاری که بیشترین کاربرد را این روزها برای ما دارد گوشی هوشمند باشد. این دستگاه‌ها غالباً نمایشگرهایی بزرگ دارند که محل تماس نوک انگشتان ماست و می‌تواند بستری مناسب برای چسبیدن آلودگی‌ها باشد. با این اوصاف تمیز کردن مرتب آن از اولیت‌های روزانه باید باشد.

نکته مهم در مورد ضد عفونی کردن گوشی‌های هوشمند این است که باید از ابزارهای مناسبی استفاده کنیم که درصد کنترل شده‌ای از ماده ضدعفونی کننده داشته باشد. برای مثال محلول حاوی الکل پزشکی با خلوص بالای 60 درصد می‌تواند ساده‌ترین راه برای ضدعفونی کردن دستگاه‌هایی مانند گوشی هوشمند باشد. در این روش قاعده اصلی همان عدم پاشیدن مستقیم الکل و ماده ضدعفونی کننده به دستگاه است و برای این کار باید واسطی مانند دستمال کاغذی و یا استریل را برای تمیز کردن دستگاه استفاده باید کرد.

sanitize-smartphones2.jpg

در این مرحله اسپری کردن غیر مستقیم به سراسر محیط گوشی بسیار حائز اهمیت است. در این حالت اسپری را روی دستمال استریل و یا دستمال کاغذی می‌پاشید و با آن کل فضای بدنه دستگاه را تمیز می‌کنید.

دقت کنید برای این دستگاه‌ها بهتر است به منافذ گوشی توجه شود و پس از اسپری محلول، به خوبی محل تماس، پاک شود تا باعث وارد شدن ایراد به گوشی نشود. روش دیگر این است که یک دستمال نرم از جنس میکروفیبر را آغشته به الکل کنید و آن را روی تمامی سطوح گوشی و منافذ آن همچون محل شارژ، هندزفری و لنز دوربین بمالید و پس از پاک و ضدعفونی کردن گوشی با یک دستمال نرم و خشک دیگر اقدام به خشک کردن گوشی آیفون خود کنید.

نکته بسیار مهم دیگری که در مورد این ابزار وجود دارد این است که نباید گوشی هوشمند خود را در هر محصول تمیزکننده‌ای فرو ببرید. بنابر پیشنهاد وبسایت گیم‌اسپات، بهترین راه برای ضد عفونی کردن آیفون، استفاده از الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد است و شرکت اپل هم محلول پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده کلروکس (Clorox wipe) را پیشنهاد می‌کند.

صفحه کلید و ماوس
پس از اینکه تمام صفحه کلید خود را پاک کردید، می‌توانید از یک دستمال میکروفیبر یا پارچه بدون پرز برای خشک کردن آن استفاده کنید؛ حتی در صورتی که هیچ مایعی روی صفحه کلید شما دیده نمی‌شود، بهتر است این کار را برای ایمن‌تر بودن و حفظ سلامت دستگاهتان انجام دهید. خوشبختانه ماوس بسیار کوچکتر از صفحه کلید است، بنابراین پاک کردن آن دشوار نخواهد بود؛ هرچند لازم است برای تمیز کردن آن هم دقت بالایی به خرج دهید.

sanitize-laptop.jpg

برای تمیز کردن ماوس هم ابتدا دستمالی که به الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد آغشته شده را فشار دهید تا مایعات اضافی آن خارج شود، سپسس ماوس خود را با دستمال تمیز کرده و آنگاه با یک پارچه میکروفیبر و یا پارچه بدون پرز پاک کنید. این روش برای تمیز کردن تمامی اجزای لپ‌تاپ‌ها نیز مؤثر است، اگرچه هنگام پاک کردن مناطقی که دارای شکاف‌های باز هستند، باید احتیاط کنید، زیرا اصلا نباید مایعی را وارد دستگاه الکترونیکی خود کنید، اتفاقی که منجربه خراب شدن دستگاهتان می‌شود.

sanitize-keyboard.jpg

تمیز کردن دسته‌های کنترل‌کننده بازی‌های ویدئویی بسیار ساده است، اما از آنجایی که هر دکمه، راهی به داخل دستگاه الکترونیک باز می‌کند، لازم است احتیاط کنید. دسته کنترل بازی را با الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد پاک کرده و بلافاصله آن را با دستمال میکروفیبر خشک کنید. اگر می‌توانید اجزای دسته کنترل بازی را از هم جدا کرده و سپس آن را تمیز کنید، این کار را انجام دهید.

این کار باعث می‌شود تمیز کردن هر دکمه جداگانه ساده‌تر شود، اما چندان هم لازم نیست تمامی دکمه‌های دسته را به‌صورت جداگانه تمیز کنید، مگر اینکه دستگاهتان بیش از اندازه کثیف شده باشد. یک راه بهتر برای تمیز نگه داشتن دسته کنترل و تمیز کردن شکاف‌های بین دکمه‌ها، استفاده از یک برس تمیزکننده است که می‌تواند برای تمیز کردن گردوغبار و پاک کردن دکمه‌های دسته بسیار مناسب باشد.

صفحات نمایش
پاک‌کننده‌های باکیفیت زیادی برای تمیز کردن صفحه نمایش وجود دارد، فقط مطمئن شوید که قبل از پاک کردن صفحه نمایش، تمیزکننده را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید.

sanitize-disp.jpg

پاشیدن تمیزکننده روی صفحه به‌طور مستقیم می‌تواند منجربه وارد  شدن ترشحات مایع تمیزکننده به دستگاه و آسیب رساندن به آن شود همچنین می‌توانید از دستمال‌های الکلی برای تمیز کردن صفحه‌ها استفاده کنید، اگرچه درصورتی که روی صفحه نمایش عطسه یا سرفه کنید، استفاده از یک مایع ضدعفونی‌کننده اختصاصی می‌تواند در پاک کردن صفحه نمایش موثرتر باشد.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *