گزارشی از وضعیت بازار تعمیرات موبایل کشور؛ کسبی که بر خلاف صنوف دیگر، سکه است!

حتماً شما دوستان نیز تا به امروز در جریان اوضاع بغرنج بازار صنایع دیجیتال کشور قرار گرفته‌اید. بدون توجه به عوامل ایجاد کننده این وضعیت نابه‌سامان در این گزارش قصد داریم به بررسی وضعیت دسته‌ای مهم در صنف گوشی‌های موبایل کشور بپردازیم که این روز کسب‌شان حسابی سکه شده است؛ تعمیرات موبایل.

به صورت کلی وقتی در یک بازه زمانی امکان تهیه ابزارآلات، کالاها و لوازم نو برای یک گروه میسر نبوده و یا به سختی حاصل شود اولین فکری که به ذهن بشر می‌رسد تعمیر، باز سازی و یا نوسازی ابزارهای قدیمی است.

گوشی‌های هوشمند و موبایل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و وقتی با وجود کوهی از مشکلات، خرید گوشی نو برای گروه بزرگی از افراد جامعه بسیار دشوار باشد، ناگاه به این فکر می‌افتیم که از محصولاتی که در دست داریم نهایت استفاده را ببریم.

در همین زمینه و پس از گرانی بیش از حد گوشی‌های هوشمند طی یک ماه گذشته تصمیم گرفتیم تا سری به بازار موبایل کشور زده ولی این بار سراغ صنف تعمیراتی‌ها بازار برویم. در این گزارش با چند نفر از اعضای مراکز سرویس و خدمات تعمیرات گوشی‌های هوشمند صحبت کردیم تا ببینیم افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند چه تأثیری روی کسب آنها گذاشته است.

در ابتدا به یکی از بازارهای بزرگ موبایل پایتخت رفته و از یکی از کسبه به نام آقای روحی که به گفته خودشان بیش از 10 سال است در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، وضعیت این روزهای بازار را جویا شدیم.

آقای روحی در ابتدا به این نکته اشاره کرد که در حالت کلی میزان مراجعات به صنف تعمیرات موبایل بین 20 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده و همین امر موجب افزایش کار این افراد شده است:

تا پیش از عید و قبل از شیوع بیماری کرونا بازار موبایل کشور در وضعیت آرامی قرار داشت و کسب ما نیز رویه عادی خود را داشت. اما این روزها به سبب افزایش قیمت گوشی نو، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند گوشی‌های فعلی خود را استفاده کنند و یا حتی گوشی‌های قدیمی‌تر خود را تعمیر کرده و دوباره از آنها استفاده کنند.

پس از این مقدمه از آقای روحی در مورد نرم‌افزار شاد که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده نیز پرسیدیم، پاسخ به تجارب جالبی اشاره داشتند:

من خود یک دختر ابتدایی دارم و بنا بر اعلام معلمان روی گوشی همسرم این نرم‌افزار را نصب کردیم تا فرزندم بتواند از آن استفاده کند. به سبب استفاده زیاد از این نرم‌افزار مجبور به تعمیر یکی از گوشی‌های مدل قدیمی سامسونگی که در مغازه داشتیم گرفتم تا آن گوشی را برای استفاده حداقلی فرزندم آماده کنم تا به این نحو بتوان به صورت مستقل بستر مورد نیاز برای استفاده از شاد را فراهم کرد.

در حین صحبت با آقای روحی بودیم که یکی از شهروندان به جهت تعمیر گوشی خود وارد مغازه شد. من نیز با دیدن این صحنه که گوشی او مدل نسبتاً قدیمی داشت تلاش کردم علت این مراجعه را جویا شویم. در پاسخ به سوال اینکه چرا این گوشی را با وجود قدیمی بودن تعمیر می‌کنید نیز پاسخی مشابه دریافت کردم و این مراجعه کننده عزیز نیز به سبب نیاز به نصب نرم‌افزار شاد برای فرزندش قصد داشت گوشی قدیمی خودش که قبلاً در جریان مسافرتی در آب رودخانه افتاده و آسیب دیده بود را تعمیر کند و در اختیار او قرار دهد.

fix-2.jpg

در ادامه به مغازه‌ی بعدی رفتیم تا از وضعیت کسبه دیگر هم باخبر شویم. در ادامه به یک مرکز خدمات بزرگ رسیدیم که 5 تعمیرکار همراه با هم در حال ارائه خدمات و تعمیر گوشی‌های هوشمند بودند. در این راه با یکی از آنها وارد بحث شده و از او پرسیدم که اوضاع بازار چطور است؟

این روزها همانطور که می‌بینید سر ما شلوغ است. شاید اگر شما یک گوشی را امروز برای تعمیر به من بدهید نتوانم برای همین امروز و یا حتی فردا قول تعمیر آن را بدهم چرا که مراجعین ما تقریباً 50 درصد زیادتر شده‌اند و با وجود قرار گرفتن در ماه رمضان، شب‌ها تا ساعت 22 در مرکز خدمات باقی می‌مانیم تا بتوانیم سفارشات مردم و مراجعین را آماده کنیم.

سعی کردم تا وضعیت قیمت و خدمات را نیز جویا شوم که به موضوع جالبی برخورد کردم. در این حالت این سوال را مطرح کردم که آیا قیمت قطعات و لوازمی که برای کارتان احتیاج دارید افزایش پیدا کرده یا خیر؟

بعد از نوروز تغییر چندانی در قیمت قطعات و تجهیزات نداشته ایم و خوشبختانه بعد از بازگشایی پاساژ‌ها، آنقدر قطعه و لوازم موجود هست که فعلاً نگرانی نداریم. البته ما نیز زمزمه‌های افزایش قیمت قطعه را از واردکننده‌ها شنیده‌ایم ولی هنوز افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده و هزینه اجرت ما نیز طبق روال و بر اساس نرخ‌های صنف، افزایش پیدا کرده است.

در این حالت از دوست تعمیرکارمان علت افزایش سفارشات تعمیر را جویا شدیم که پاسخ او نیز آنطور که انتظار داشتیم بود:

ببینید وقتی قیمت یک گوشی نو تا 50 درصد و حتی بیشتر افزایش پیدا کند، بسیاری از مردم توانایی خرید گوشی جدید، حتی برای نیاز ضروری خود مانند آموزش آنلاین را ندارند و به همین دلیل به خرید گوشی‌های بسیار ارزان و یا تعمیر گوشی‌های دست دومی که در منزل دارند روی می‌آورند.
حتی در این میان مشتریانی داشته‌ایم که از ما یک گوشی می‌خواهند که فقط بتوان آن را راه‌اندازی و برای نصب نرم‌افزارهایی مانند تلگرام، واتس‌اپ و شاد مورد استفاده قرار داد که با توجه به نرخ مناسب‌تر تعمیرات در برابر خرید یک گوشی ارزان، تلاش می‌کنیم تا به هر نحوی شده آنها را کمک کنیم تا بتوانند به هدف خود برسند.

به هر حال وقتی در بازار به صورت ناگهانی و با مدیریت فاجعه‌آمیز مسئولین، شرایطی پیش آید که در طول یک ماه قیمت برخی محصولات تا دو برابر بیشتر شود، مردم به راهکارهای مقاومتی و قدیمی‌تر متوسل می‌شوند که بیشتر اوقات از روی اجبار است.

سخن‌ پایانی
چکیده این گزارش را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد که به صورت عمومی میزان مراجعات به مراکز خدمات و تعمیر گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری داشته است که دلیل عمده آن افزایش توجیه‌ناپذیر قیمت این دست از کالاها در بازار است.

همچنین نرم‌افزار شاد نیز نمکی بر این زخم شده و بسیاری از خانواده‌های کمتر برخوردار را در منگنه ظالمانه‌ای قرار داده است تا مجبور شوند برای رفع نیازهای آموزشی فرزندان خود از هر دری وارد شده تا شرایط شرکت آنها در کلاس‌های مجازی را فراهم کنند.

در این مورد مسلماً مسئولین کشور با اتخاذ تصمیماتی عالمانه و عاقلانه‌تر می‌توانند تا حد بسیار زیادی مشکلات را رفع کنند ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم که اخذ این تصمیمات صحیح چقدر زمان خواهد برد و چقدر باید منتظر بمانیم تا این وضعیت نابه‌سامان بهبود یابد.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *