واردات کالاهای فناوری اطلاعات و سخت‌افزار به کشور آزاد شد

پس از داستان عجیب و غریب واردات کالاهای سخت‌افزاری طی ماه‌های گذشته به نظر مشکلات سر راه این حوزه رفع شده و دیگر مانعی برای واردلات کالا در زمینه سخت‌افزاری در کشور وجود نخواهد داشت.

تولید داخل همواره یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که می‌توانیم منتظر آن باشیم ولی اگر تصمیماتی که با نام حمایت از تولید داخل گرفته شده بدون بنیه و پایه اساسی باشند به جای اتفاقات خوب، مشکلات متعددی را برای کاربران و افراد صاحب مشاغل ایجاد می‌کنند.

یکی از نمونه‌های مرتبط با این موضوع نیز طی هفته‌های گذشته و منع واردات کالاهای دیجیتال به کشور به بهانه موجود بودن نمونه داخلی و حمایت از تولید آنها صورت گرفت که در ادامه باعث تلاطم کم‌سابقه این بازار در پی کاهش شدید موجودی این محصولات در حوزه دیجیتال کشور گردید.

پس از تلاش‌های سازمان نصر و پوشش رسان‌های متعدد وزارت صمت دستور اولیه منع واردات کالاهای دیجیتال را لغو و اعلام نمود که تشابه ردیف‌های سفارشی در این زمینه منجر به اشتباه در جهت منع واردات این کالاها شده است. اما مشکل اصلی همچنان بر پا بود و پس از یک مرحله که سایت ثبت سفارش بسته و باز باشد، همچنان به واردکنندگان ارز تخصیص نمی‌گرفت. به نظر مجموعه مشکلات عجیب و غریب فوق حل شده و هم‌اکنون هیچ مسئله‌ای پیش روی وارد‌کنند‌ه‌گان برای واردات این کالاها وجود ندارد.

در همین زمینه محمد رضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد:

یکی از چالش‌های اساسی ما این است که بسیاری از کالاها همچون لپ تاپ و گوشی در انبار گمرکات است و فعلا با کمبود کالا مواجه هستیم. متاسفانه قیمت لپ تاپ به دلیل افزایش تقاضا و کمبود کالا حدود چهار تا پنج درصد گران شده است. اگر در سایت‌های اینترنتی برای خرید لپ تاپ جستجو کنید اکثر آنها عبارت «ناموجود» را درج کرده‌اند. یعنی کالایی برای خرید وجود ندارد و اعضای اتحادیه ما نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین دپو شدن کالاها در انبار گمرکات متضرر شده‌اند.

فرجی در ادامه به زمانبندی واردات بارهای جدید به بازار نیز اشاره کرده و گفت:

خوشبختانه سایت ثبت سفارش برای لپ تاپ‌ها نیز باز شده است. شماره پرونده‌ها را به سازمان صمت تهران ارسال کردیم که به نظر می‌رسد ترخیص کالا از ۱۵ روز آینده به جریان افتد. ممکن است که با عرضه کالا به بازار قیمت لپ تاپ نیز به قیمت‌های قبلی بازگردد؛ چرا که افراد صنف فناوران رایانه اکثرا با سود جزئی فعالیت دارند.

با این اوصاف به نظر باید از ابتدای خرداد ماه منتظر کاهش قیمت‌ها در این زمینه باشیم و امیدوار باشیم تا این روزهای کابوس‌وار با بازار دیجیتال و سخت‌افزار کشور خداحافظی کنند.

پویش کالا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *