گزارش مالی AMD در سه ماهه نخست سال 2020 منتشر شد؛ خوب یا بد؟

پس از Intel این بار نوبت به AMD رسیده است تا آخرین گزارش مالی خود، مربوط به سه ماهه نخست سال 2020 را منتشر کند. گزارش مالی فصلی نشان دهنده عملکرد نهایی کمپانی‌ها در بازار بوده و از این جهت بسیار حائز اهمیت است. وضعیت بازار AMD در سه ماهه نخست سال 2020 چگونه بوده است؟

بر خلاف اینتل، ای‌ام دی در گزارش سه ماهه نخست سال 2020 با کاهش درآمد روبرو بوده است. این کمپانی به طور رسمی اعلام کرده است که درآمد فصلی آن، با کاهش 16 درصدی همراه بوده و به نسبت سه ماهه پایانی سال 2019، از گردش مالی ضعیف‌تر برخوردار بوده است. این مسئله به معنی کاهش فروش سخت افزارهای AMD در سه ماهه نخست سال 2020 است. مشکلاتی از جمله ویروس کرونا و افزایش هزینه‌های تیم‌های تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت، بخشی از کاهش سود خالص آن را سبب شده‌اند.

اگر چه درآمد AMD در سه ماه نخست سال 2020 به نسبت فصل پیشین با کاهش 16 درصدی همراه بوده است، اما درآمد سالانه خود را به 1.79 میلیارد دلار رسانده است. درآمد سالانه AMD به نسبت سه ماهه نخست سال 2019 تا 40 درصد پیشرفت کرده است که بخش اعظم آن به دلیل فروش پردازنده‌های Ryzen و کارت‌های گرافیک بوده است. به گفته AMD، معرفی پردازنده‌های جدید کلاس لپ تاپ Ryzen نیز به افزایش فروش سالانه آن کمک شایانی کرده است. درآمد AMD در سه ماهه نخست سال 2020 چیزی در حدود 177 میلیون دلار بوده که 162 میلیون دلار آن به عنوان سود خالص معرفی شده است.

AMD-2020-1.PNG

از آنجایی که AMD مانند Intel ریخته گری مجزای خود را ندارد، در زمینه تولید وابسته به شرکت‌های چینی و تایوانی است. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این خطوط تولید، AMD متحمل ضرر و زیان‌هایی شده است که در نهایت به کاهش فروش و سوددهی این کمپانی در سه ماهه نخست سال 2020 منجر شده است. کمپانی AMD با ریزمعماری ZEN، پس از چند سال موفق به عبور از Intel شده و در جلسه اعلام گزارش مالی جدید، به سرمایه گذاران وعده داده است که تا پایان سال 2020 پیروزی‌های بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

طبق آخرین گزارش‌ها، اینتل در 24 ساعت آینده پردازنده‌های Comet Lake را روانه بازار خواهد کرد. AMD نیز تا پایان سال 2020 با پردازنده‌های کلاس دسکتاپ Ryzen 4000 وارد میدان می‌شود که بدون شک در گزارش‌های مالی آتی هر دو کمپانی تأثیرات شایانی خواهند داشت. به هر حال گردش مالی سالانه AMD افزایش چشمگیری داشته و حال باید دید که در ماه‌های آتی این دو کمپانی چه دستاوردهایی را به همراه خواهند داشت.

پویش کالا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *